utorok, 13 január 2015 13:13

MÝTY O CHUDNUTÍ A ICH OBJASNENIE

Napísal(a)  v kategórii Ako cvičíme

Často máme o niektorých záležitostiach týkajúcich sa cvičenia mylné predstavy, preto vnesieme trochu svetla do mýtov súvisiacich s touto problematikou. Je veľmi dôležité, aby vám na ceste k štíhlym krivkám nestáli v ceste žiadne zásadné prekážky.

1. Mýtus: "tvarovací" tréning je potrebné robiť s ľahšou záťažou s vysokým počtom opakovaní. Je to ideálny postup pre ženy, ktoré chcú len tvarovať postavu.

Pravda: kilové činky kľudne nechajte ležať tak. Aby ste dosiahli optimálne výsledky, musíte použiť vyššiu záťaž. Odborníci sa zhodujú na tom, že posilňovanie s ľahkou váhou (menej než 70% maxima)v počte 12 a viac opakovaní má vpyv predovšetkým na vytrvalosť a neovplyvňuje rast či tvarovanie svalov. To znamená, že síce budete cvičiť, ale nemôžete rátať s nejakými viditeľnými zmenami. Sval "vytvarovaný" podľa našich predstáv je v skutočnosti mohutnejší vplyvom správneho tréningu a súčasne ochudobnený o vrstvu tuku. A takých výsledkov dosiahnete predovšetkým použitím vyšších záťaží (70-80% maxima) v poče 8-12 opakovaní. Ku koncu série by ste mali dosiahnuť vyčerpanie svalov.

2. Mýtus: keď budete denne hodinu cvičiť, udržíte si váhu.

Pravda: je taká, že jedlom môžete ľahko všetko zmeniť. Aj keby ste denne cvičili hodinu či dve, pokiaľ budete konzumovať viac kalórií, než spálitem nebudete chudnúť, ale naopak kľudne na váhe priberiete. Pokiaľ si máte váhu udržať, je potrebné dosiahnuť neutrálnu energetickú rovnováhu. To znamená, že budete konzumovať toľko kalórií, koľko behom dňa vydáte. Kalórie naviac sú totiž uskladnené vo forme tuku. Skúsený dietológ by vám mal pomôcť zostaviť jedálniček tak, aby ste dosiahli ciele, ktoré chcete - to znamená, váhu si udržali, prípadne ju znížili. Často sa tvrdí, že práve strava je zodpovedná za 80% výsledku, zatiaľ čo tréning len za 20%. Svoje snaženie v posilňovni teda určite musíte podporiť taktiež vhodným stravovaním.

3. Mýtus: mali by ste sa sústrediť hlavne na aerobný tréning, pretože ten je z pohľadu spaľovania tukov účinnejší ako posilňovanie.


Pravda: pokiaľ máte dosiahnuť optimálne spaľovanie tukov, musíte zvládnuť obe a to hneď z niekoľkých dôvodov. Pokiaľ by sme mali určiť, ktorá aktivita spaľuje viac kalórií, museli by sme zvážiť intenzitu a typ aerobného tréningu verzus dĺžku prestávok medzi sériami a štýl posilovacieho tréningu. Hodina posilňovania vám umožní spáliť viac kalórií než hodina chôdze, ale len polovicu toho, čo spálite pri behu rýchlosťou ôsmich km za hodinu. Všeobecne platí, že aerobný tréning lepšie stimuluje bunky  k spaľovaniu tukov. Napomáha tomu, že sú z pohľadu odbáravania tukových rezerv efektívnejšie. Pri aerobnej aktivite sa triglyceridy rozkladajú na mastné kyseliny, ktoré sú následne uvolnené do krvi. Urýchlenie krvného obehu vedie k tomu, že sa do svalov transportuje viac mastných kyselín a narastá ich dostupnosť v zmysle využitia vo forme energie. Aerobné cvičenie taktiež ovplyvňuje nárast počtu mitochondrí, tuky spaľujúcich pecí vo vnútri buniek. Ale aj posilňovací tréning je neoddeliteľnou súčasťou odbúravania tukov. Napomáha udržať metabolizmus v pochode a pozitívne ovplyvňuje zdravú telesnú kompozíciu. Súčasťou zdravého životného štýlu by teda mali byť obe.

4. Mýtus: je problém nájsť si čas na cvičenie , keď má človek veľa práce.

Pravda: skutočnosť je taká, že nepotrebujete kopec času na to, aby ste so svojou postavou niečo spravili. Naopak posilniť zdravie môžete aj pomerne krátkym ale  pravidelným cvičením. Takú investíciu ľahko oceníte, keď nebudete musieť v pokročilom veku platiť vysoké účty za nemocnicu a lieky. Verte,že každý deň, keď svojmu telu venujete starostlivosť sa vám neskôr vráti. Pritom stačí 30 minút denne. A odborníci sa zhodujú, že vplyv na zdravie a udržanie váhy má aj pol hodina svižnej chôdze, tá naviac znižuje riziko hypertenzie, kardiovaskulárnych ochorení, diabetu II. typu, metabolického syndrómu a určitých druhov rakoviny. Vďaka pravidelnej športovej aktivite  budete mať taktiež silné svaly a kosti, znížite riziko zranení, zlepší sa vám nálada, budete mať viac energie a môžete sa tešiť na dlhší život.

 

Zdroj: FITNESS 3/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.