piatok, 30 január 2015 07:28

ZAMERANÉ NA KRVNÝ TLAK.

Napísal(a)  v kategórii Ako cvičíme

Keď príde reč na dobrú fyzickú kondíciu a silné srdce, potom zohrajú dôležitú úlohu  nie len počty sérií a opakovaní, ale taktiež iné čísla - predovšetkým tie, ktoré určujú hodnotu krvného tlaku.

Sú čísla a počty, na ktorých naozaj záleží. Napríklad počet porcií zdravého jedla, ktoré každý deň zjete. Počet tréningov zvládnutých behom jedného týždňa. Číslo vyjadrujúce záťaž, s ktorou vykonávate leg press. Ale pokiaľ ste doposial nevenovali pozornosť hodnotám svojho krvného tlaku, potom môže byť vaše zdravie v ohrození. Viac než 30% amerických žie trpí vysokým krvným tlakom. Hypertenzia je pritom hlavným rizikovým faktrom pre vznik srdcových ochorení, infarktu, zlyhania srdca či ľadvinových chorôb. V tomto zmysle sa Centrum pre choroby (CDC) vyjadruje veľmi jednoznačne. A riziko sa vôbec netýka len starších ľudí a osôb, ktoré nie sú v dobrej fyzickej kondícii. Ohrozené sú všetky bez ohľadu na vek či formu, mnohé z nich o tomto nebezpečí vôbec nevedia. O vysokom krvnom tlaku sa často hovorí ako o tichom zabijakovi. Nie je totiž výnimkou, keď človek o svojom probléme s hypertenziou nič nevie. Odborníci preto upozorňujú, že by mal každý človek poznať hodnotu svojho krvného tlaku a chodiť pravidelne na vyšetrenia. Tak ako vieme, aká je naša hmotnosť a akú veľkosť topánok obvykle nakupujeme, mali by sme mať prehľad aj o svojom krvnom tlaku. Dobrou správou však je, že v posledných rokoch sa darí monitorovať a kontrolovať stále viac ľudí trpiacich hypertenziou. Akonáhle už človek o svojom probléme vie, má možnosť sa liečiť, upraviť svoj životný štýl a spraviť maximum pre to, aby vaše zdravotné problémy neprerástli do vážnejšieho stavu. Ak trpíte hypertenziou mali by ste predovšetkým (ak je to potrebné) schudnúť, a následne si udržiavať vhodnú váhu, dbať na zásady zdravej výživy, predovšetkým na príjem sodíkaa byť fyzicky aktívnymi. Krvný tlak môžete ovplyvniť v mnohých ohľadoch a každý človek má možnosť spraviť pre svoje zdravie veľa. Aj zdanlivé detaily, pokiaľ z nich vytvoríte celistvý komplex zdravého životného štýlu, hrajú veľmi dôležitú úlohu.

Čo tie čísla znamenajú?
 
120/80              120 - SYSTOLICKÝ TLAK (vyššia hodnota) - ide o tlak, ktorý pôsobí krv na steny ciev, keď je srdce v kontrakcii.
                                    80 - DIASTOLICKÝ  TLAK (nižšia hodnota) - tlak vo fázi, keď je srdce uvolnené
 
Keď vám lekári zmerajú krvný tlak, prístroj ukáže dve hodnoty, odbornící obvykle považujú všetko pod 120/80 za optimálne. Aj keď u športovcov môžu byť hodnoty aj nižšie. U trénovaných jedincov nie sú výnimkou ani hodnoty ako je 90/60. A títo ľudia sú v perfektnej kondícii. Veľa záleží aj na tom, ako sa cítite, keď máte takýto nízky tlak. V prípade, že príde k náhlemu nárastu alebo poklesu hodnôt, mal by tomu lekár venovať pozornosť.
 
Nezanedbávajte posilovací tréning
 
Aerobné aktivity sú skvelou preveciou hypertenzie - aspoň dve a pol hodiny týždenne by ste mali venovať aerobnému cvičeniu strednej intenzity, ale súčasne potrebujete tiež posilovať. Pravidelný posilňovací tréning má po niekoľkých týždňoch priaznivý vplyv na pokles kľudového, systolického a diastolického tlaku o 3- 4%. Aj keď sa vám to bude zdať ako veľmi zanedbateľná redukcia, mali by ste si uvedomiť, že pokles systolického krvného tlaku o 3 mm Hg už výrazným spôsobom znižuje riziko infarktu. Aj taký drobný posun vám teda môže zaistiť dlhší a kvalitnejší život.
V posilňovni by ste podľa názoru internistov mali venovať pozornosť predovšetkým kruhovým tréningom, ktoré v sebe spájajú výhody posilňovacieho aj aerobného tréningu. Cviky, ktoré by v takomto tréningovom programe nemali chýbať sú: zakopávanie, predkopávanie, výpony, príťahy v sede, tlaky na hrudník, tlaky na ramená, bicepsové zdvihy, tricepsové tlaky, superman, skracovačky. Kruhovým tréningom by ste sa mali venovať dva až trikrát týždenne. Každopádne je nevyhnutné dýchať pravidelne, zadržaním dychu obmedzujete prísun kyslíka so svalov i srdca a dochádza k nárastu krvného tlaku. Uvedomiť by ste si mali aj fakt, že nárast krvného tlaku môže byť spôsobený napríklad pretrénovaním. Adekvátny odpočinok je rovnako dôležitý ako šport.
 
Vo vašom jedálničku by nemali chýbať tieto zložky: ovocie a zelenina, nízkotučné mliečne výrobky, celozrnné potraviny s vysokým obsahom vlákniny, orechy, semienka a fazule, hydinové mäso bez kože a chudé kúsky mäsa, ryby.
 
Nezabudnite si zvoliť správny merač: odporúčame tlakomer na pažu, prístroje dostupné v lekárniach a fitness centrách.  Neodporúčame: tlakomer na zápästie a merače na prst.

 

Zdroj: FITNESS 1/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.