pondelok, 02 marec 2015 11:25

Ako zistím, že chudnem správne?

Napísal(a)  v kategórii Ako cvičíme

Začať s chudnutím je velká zodpovednosť. Voči sebe a svojmu zdraviu. Stále čítate, ako je nevyhnutné sa na to pripraviť, prečo si to musíte premyslieť, zostaviť si plán stravovania, pohybu a relaxácie. No potom, ako by návody, ako správne chudnúť, hádam ani neexistovali. "Hodia vás do vody" a čakajú, že sa neutopíte. Lenže realita je iná. A preto je dôležité, aby vám konečne niekto povedal, čo to znamená chudnúť správne.

Pomaly ďalej zájdeš
Na začiatku je ideálne vedieť, v akom stave je vaša fyzická kondícia, metabolizmus, koľko percent vášho tela tvoria tuky, koľko svaly a voda. To všetko sú bežné vyšetrenia, z ktorých odborníci zostavia plán chudnutia. Možno vás ich počiatočné konštatovanie nepoteší, ale vychádzať z nich bude nové zloženie jedálneho lístka, športový plán a odhad toho, koľko kilogramov by ste asi mali alebo mohli schudnúť a v akom tempe. Tempo chudnutia je u každého individuálne. Ak zvolíte veľmi rýchle tempo, nemusíte dosiahnuť cieľ. Rýchle zbavenie sa kilogramov často končí jo - jo efektom. Optimálne týždenné tempo chudnutia predstavuje 0,5 - 1 kg. Prvé dva týždne bývajú častokrát euforické a redukcia váhy veľa  ráz môže dosiahnuť až 1,5 kg za týždeň. Chudnutie bez očakávaných výsledkov na váhe by nebolo motivujúce. Dôležité sú vždy reálne ciele, aby vás chudnutie neprestalo baviť. Tempo chudnutia závisí od viacerých faktorov, medzi hlavné patrí samotná redukčná diéta, jej postupa dodržiavanie. Aj psychika ovplyvňuje tempo chudnutia, avšak bez komplexných zmien celkovej životosprávy nebýva úspešné. Rozhodujúcim faktorom býva pohlavie, vek, zdravotný stav, a telesná kondícia. Okrem dosiahnutých zmien v stravovaní je dôležité zapojenie pohybovej aktivity. Vďaka zvýšenej aktivite dochádza k ľahšiemu spaľovaniu tuku a výsledky skôr vidieť.


Je pri chudnutí  podstatné, čo nám ukazuje váha? Podľa lekárov, obezita je zvýšené množstvo tuku v organizme, nie zvýšená hmotnosť. Ako často sa teda treba vážiť? Treba si uvedomiť, že to, čo vidíte na váhe, nie je podstatné. Vážiť sa treba čo najmenej. Oveľa lepším parametrom ako ručička na váhe je obvod pása.

Čo sa týka predstáv o chudnutí, začínajú byť ľudia oveľa rozumnejší.

Chudnutie vám môžu komplikovať zdravotné problémy. Sú ochorenia, ktoré zhadzovanie urýchlia a keď sa niečo také stane, treba ísť k lekárovi. No v dnešnej dobe nám môže pribrzdiť chudnutie aj stres.

Premenlivé tempo
Je dôležité vedieť že aj keď ide všetko ako po masle, nohavice z vás padajú, aj v chudnutí je to ako v živote: raz ste hore a raz zase dole. A dokonca neplatí, že najprv vám pôjde chudnúť rýchlejšie a neskôr bude stagnovať. Má to totiž ešte dosť veľa špecifík. Napríklad tempo chudnutia záleží od toho, za ako dlho ste nabrali kilá, či ste začínali chudnúť z extrémnej obezity alebo z desiatich kíl nadváhy. Je však pri chudnutí dôležitý vek? Stači si uvedomiť, že obezita je výsledkom nerovnomeného príjmu a výdaja energie. Ak príjem prevýši výdaj, nastáva zvyšovanie hmotnosti a to bez rozdielu veku. S vekom klesá základný výdaj, čiže úmerne tomu by sme mali znížiť aj príjem. Stačí do svojho jedálnička zaradiť zeleninu a racionálne výrobky a bude sa vyhýbať kalorickým jedlám.
 
Hlavne pomaly!
Nikdy sa pri chudnutí neponáhľajte. Musíte si predsa zvyknúť na to, že vás nové jedlá bavia, že si užívate pohyb, že ste nadšení z návštevy sauny. Dôležité je, aby ste mali sami zo seba dobrý pocit. Nemôžete však očakávať, že budete optimálne chudnúť, keď budete len inak jesť, ale na pohyb sa vykašlete. Stačí chodiť rýchlosťou vyššou než 3,6 km/hodinu, takáto rýchlosť chôdze má ochranný vplyv na srdce a je dosiahnuteľná aj vo vyššom veku. Ale taktiež cesta a štíhlejším pásom nesmie byť nebezpečne rýchla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: Diéta 5/2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.