štvrtok, 12 marec 2015 08:05

Mýty ohľadom motivácie

Napísal(a)  v kategórii Ako cvičíme

Veľké množstvo rozšírených "právd" týkajúcich sa motivácie, sú naprosté nezmysly, z ktorých sa môžu stať dôvody vášho neúspechu. My si v tom však nastolíme poriadok.

1. Mýtus: Stačí napísať na papier, čo chcete dosiahnuť a úspech sa zaručene dostaví.
Pravda: Zoznam je dobrý začiatok, ale nesmiete zabúdať na detaily a všetko si dobre naplánovať.

Základným dôvodom, prečo tak funguje stanovovanie cieľov, je fakt, že uvedomením si toho, čo je vašim cielom pristupujete následne k plánovaniu, ako daný cieľ dosiahnuť. Vedci tomu hovoria "akčné kroky". Namiesto toho, aby ste si povedali: "Chcem schudnúť 5 kíl", je lepšie svoj cieľ špecifikovať: "Budem chodiť pešo, aby som nejazdila výťahom. Budem cvičiť päťkrát týždenne. Dám si jeden diel čokolády namiesto piatich."
 
2. Mýtus: Ciele bez ohľadu na to, ako sú reálne, predstavujú najlepšiu cestu k úspechu.
Pravda: Čím reálnejšie vaše ciele budú, tým väčšie sú šance, že ich dosiahnete.
 
Pokiaľ pred sebou budete mať jasný, hmatateľný a úplne reálny cieľ, je väčšia pravdepodobnosť, že ho dosiahnete. Štúdie ukázali, že špecifický cieľ navyšuje výkonnosť. Naviac, ak je cieľ vysoký, zvyšuje sa snaha, sústredie a úsilie. Vďaka výskumu, ktorého výsledky priniesol časopis Journal of Health Psychology, vieme, že keď si stanovíme jasný cieľ ohľadne chudnutia, venujeme jeho dosiahnutiu viac úsilia a krátkodobé výsledky budú lepšie. To súčasne vedie k vyššej spokojnosti a nárastu sebavedomia.
 
3. Mýtus: Odmeny vás nabudia.
Pravda: Riziko, že za každý zmeškaný tréning, budete musieť odovzdať nejaký peniaz, je ešte efektívnejšie.
 
Je jasné, že odmeny hrajú dôležitú úlohu. Odcvičíte dvadsať tréningov mesačne a tie vysnívané legíny budú vaše. Ale keď za každý zmeškaný tréning budete musieť do prasiatka vhodiť presne stanovenú sumum bude to pravdepodobne ešte efektívnejšie. V rámci jednej štúdie bolo preukázané, že to naozaj funguje.
 
4. Mýtus: Strach je najlepšia motivácia.
Pravda: Zmeny k lepšiemu sú ľahšie stimulované pomocou niečoho, čo vás teší.
 
Strach je zlým motivátorom. Stačí len trochu viac pritlačiť a človek bude letargický, prípadne paralizovaný vlastnými obavami a nehne sa z miesa. Výskumy jasne ukazujú, že pozitívna stimulácia je efektívnejšia, človek sa viac snaží a do tréningu vloží viac úsilia. Preto je tak dôležité, aby vás cvičenie bavilo (tzn. vnútorná motivácia). Sústreďte sa na svoj štíhly pás a nie na obavy, čo sa stane, keď zjete ďalší kopček zmrzliny.
 
5. Mýtus: Úspech je jediná možnosť.
Pravda: Očakávanie a prekonávanie je v skutočnosti viac než samotné dosiahnutie úspechu.
 
Štúdie ukázali, že upnutie sa výhradne na pozitívne myšlienky - "Nič zlé sa nemôže stať" - v skutočnosti sabotuje úspech. Najlepšie je uvedomiť si, čo chcete dosiahnuť  a súčasne tiež, aké prekážky sa vám môžu postaviť do cesty a ako ich môžete prekonať. Štúdie, ktorých sa zúčastnili ženy, ktorých cieľom bolo viac športovať, ukázali, že prakticky dvakrát aktívnejšie boli tie, koré plánovali štýlom: "Keď bude pršať, budem behať na páse."
 
6. Mýtus: Sami sme pre seba tým najlepším motivátorom.
Pravda: Bez podpory okolia to nepôjde.
 
Keď si svoje ciele necháte výhradne pre seba, žiadnu skvelú službu tým sami sebe nepreukážete. Pozitívna podpora okolia je veľmi motivujúcim faktorom. Naviac to znamená, že na vaše snaženie bude dohliadať taktiež niekto iným kto vám prípadne môže ponúknuť pomoc, v pravú chvíľu povzbudiť, pochváliť. V tomto smere svoju úlohu splnia napríklad aj sociálne siete. Vedci zistili, že ľudia ktorí cez internet pravideľne komunikovali so skupinou, ktorá mala rovnaké ciele, predávali si rady a skúsenosti, tak tí chudli ľahšie a rýchlejšie.  
 
 
 

Zdroj: FITNESS 3/2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.