piatok, 08 august 2014 08:35

Interview s inštruktorkou Michaelou Hluchovou

Napísal(a)  v kategórii Rozhovory

Prečítajte si interview s inštruktorkou Michaelou Hluchovou, ktorá pôsobí v oblasti jogy, dozviete sa veľa zaujímavých informácií :)

CKFIT: Čomu sa venujete a ako dlho?

MH: Športu sa venujem od detstva, som absolventkou základnej ľudovej školy umenia odbor tanečný (osem rokov), počas štúdia na základnej a strednej škole som sa venovala rôznym športom a "reprezentovala" školu v rôznych  atletických disciplínach. A potom už pohyb a šport bol prirodzenou potrebou. Takže takmer celý život.

CKFIT: Aké sú vaše kvalifikácie?

MH: Som vyštudovaná asistentka výživy (na SZŠ v Bratislave) a Bc. fyzioterapie, balenoterapie a liečebnej rehabilitácie (UCM Piešťany), som trénerka aerobiku (od 2001), imštruktorka a školiteľka powerjogy (od 2004).

CKFIT: Ako se sa vy osobne dostali k joge, kedy ste sa s ňou prvý raz stretli? A prečo práve joga?

MH: K powejoge som sa dostala cez môjho priateľa a teraz aj kolegu Václava Krejčíka, známeho českého lektora aerobiku, ktorý sa momentálne venuje už len joge ako študent, lektor a učiteľ.

CKFIT: Akému typu cvičenia jogy sa venujete?

MH: Venujem sa hlavne powerjoge, ktorú vyučujem. A pomaly sa zoznamujem s hathajogou.

CKFIT: Aký typ jogy by ste doporučili začiatočníkom, ktorí jogu ešte nikdy nevcičili

MH: Myslím si, že začiatočník môže začať cvičiť akýkoľvek smer jogy (athanta jogu, powerjogu, hathajogu) ak bude pod vedením kvalitného učiteľa správne nasmerovaný ako pracovať so svojim telom. Joga nie je o výkone, jogu môžu v modifikovanej forme cvičiť deti, tehotné ženy, seniori, starí i mladí. Múdry a skúsený učiteľ jogy vás nebude nútiť do pozícií, ktoré vaše telo nezvládne, ale ukáže vám cestu ako si so svojim telom poradiť.

CKFIT: Čo je podstatou a cieľom jogy? Pre koho najmä je určená?

MH: Joga "jug" je pojem sanskritského pôvodu a označuje súbor indických náuk o metódach ovládania telesných a duševných funkcií človeka, zahrňujúce telesné cvičenia, koncentráciu, meditáciu, očistné postupy aj výživu. Pozície ( cvičenie jogy) je len jednou súčasťou celého systému, ktorý joga tvorí.

Slovo joga znamená spojenie, splynutie... spojenie tela a mysle. Joga pracuje s pozornosťou, pozície jogy sa zameriavajú na uvoľnenie, spevňovanie a koordináciu jednotlivých častí tela ako celku. A to na úrovni telesnej, psychickej, emočnej... pozícície (ásany) sa doslova "prežívajú a preciťujú" vkonkrétnych pozíciách skutočne človek precíti rôzne životné situáciea rysy ako sila, vytrvalosť, odhodlanie, rast ale aj pokora, prijatie, uzemnenie sa.

Joga je určená pre každého, kto v nej nájde zaľúbenie. Ľudia, ktorí sa joge venujú vám určite vymenujú celý zoznam benefitov, ktoré im praktizovanie jogy prináša... ako je pevné a pružné telo, uvoľnenie, relaxácia, obnovenie energie... Ale zase na druhej strane, jogové asány nie sú všeliek. A nie všetky sú pre každého, preto je lepšie, keď jogovú prax cvičíme pod vedením skúseného učiteľa.

CKFIT: Aký druh cvičení je základom jógy?

MH: Hathajoga sa stala najjednoduchšou cestou (fyzicko-mentálny tréning) vedúcou k harmónii tela, duše a mysle. Stala sa "telocvikom západu" a je zameraná predovšetkým na zvládnutie dychových techník, vhodného a bezpečného zaujatia cvičebných pozícií a správneho držania tela, relaxačných, koncentračných a čiastočne aj meditačných techník. Pravidlá Hathajogy utriedil indický mudrc Pataňdžali v jeho diele Jogasutra. Pataňdžali bol zakladateľ filozofie jogy, žil v klasickom období 500p.n.l – 200p.n.l., v jeho poňatí jogu  možno ju definovať ako „metodické úsilie o dosiahnutie dokonalosti, ovládnutím rôznych prvkov ľudskej podstaty, či už fyzickej alebo psychickej. Pataňdžali ako prvý zhrnul a sústredil poznatky o joge krátkych úvah a aforizmov. Vykladá základné pojmy, uvádza rôzne cvičenia, ktoré majú zbaviť telo únavy, nečistôt, posilniť životnú energiu (pránu), upokojiť myseľ. Hathajoga nezahŕňa len ásany a pránajámu, ale celý systém etických pravidie a odporúčaní. Pataňdžaliho systém sa nazýva – osemdielna cesta (jama, nijama, ásana, pránájáma, prátjáhára, dhárana, dhjána, samadhi). Neskôr vznikli ďalšie diela ako napr. Hathajogapradipika.

CKFIT: Jedným z cieľov cvičení v rámci jogy je naučiť človeka správne dýcať. Môžete nám prezdradiť, aké by malo byť správne dýchanie?

MH: Riadenie dychu je duálne: autonómne - vegetatívnym systémom (podľa stavu vnútorného prostredia) a vedomé v závislosti na reči napr. speve, na rozhodnutí (vôlou). Programy dychových pohybov sú veľmi individuálne záležitosti. Závisia od viacerých faktorov a menia sa návykom. Väčšina ľudí za normálnych okolností dýcha brušným alebo hrudným dýchaním. Porucha dychovej mechaniky je veľmi často spojená s poruchou hybnosti v určitých segmentoch chrbtice napr. u skolióz.

CKFIT: Joga je aj meditácia a sebaovládanie. Dá sa povedať, že joga naučí človeka ako sa nenechať "rozhodiť"?

MH: Áno súčasťou jogovej praxe sú relaxačné metódy a meditácie, myslím si, že tieto techniky patria k duševnej hygiene. Relaxácia spolu so správnym dýchaním patrí k najúčinnejším spôsobom neutralizácie negatívnych účinkov stresu. Relaxovaním dochádza k telesným zmenám, ktoré sú protipólom stresu a napätia. Relaxačné metódy smerujú k : hlbokému uvoľneniu, navodeniu príjemnej pohody, ktorú človek prežíva ako bezpečie, výraznejšie vníma príjemné pocity svojho tela, keď je uvoľnené. K upokojeniu dochádza aj na telesnej úrovni : svalstvo je uvoľnené, čo je obvykle spojené s pocitom tiaže, prelaďuje sa vegetatívny nervový systém, znižuje sa aktivita sympatikového nervstva a relatívne začne prevažovať parasympatikové, čo je typické pre zotavovanie sa. Nastávajú aj regulácie v CNS a endokrinnom systéme, spomaľuje sa dýchanie, pulz a klesá krvný tlak.   Človek si osvojí schopnosť preladiť sa do prehĺbeného stavu pokoja, uvoľnenia, pohody. Niekedy stačí len pár minút v priebehu dňa, a vytvorí sa nová, priaznivejšia rovnováha v organizme. Človek, ktorý si osvojí relaxačný tréning často lepšie znáša aj situácie, ktoré by ho predtým nadmerne rozladili a znepokojili.

CKFIT: Ako vnímate dnešných ľudí a ich vzťah k zdravému životnému štýlu?

MH: Z cvičenia jogy nemožno vytvoriť šablónu ani uniformitu ani módny hit. Každý podľa stupňa svojho poznania  vyberie si pre seba najvhodnejší spôsob cvičenia a pohybu. Každý má priestor pre rešpektovanie voľby druhého, každý má možnosť vyskúšať a praktizovať to čo mu vyhovuje a aký druh pohybovej či duchovnej aktivity si vyberie.

Stále viac a viac ľudí objavuje tisíc rokov staré praktiky, ktoré privádzajú súčasného človeka späť k jeho prirodzenosti a podstate. Chceme sa zastaviť, odpočinúť si, ale zároveň urobiť niečo pre svoje preťažené telo a myseľ. Joga je jednou z možností ako to dosiahnuť. Pomáha upokojiť myseľ, uvoľniť napätie, načerpať novú energiu ale aj posilniť ochabnuté svaly a zlepšiť pružnosť tela. Čo je naozaj pre dnešného človeka veľmi potrebné.

CKFIT: Aké je Vaše športové plány a dlhodobé ciele v živote?

MH: Dlhodobé ciele si nedávam. Chcem svoju prácu vykonávať rada a s láskou, motivovať seba aj ostatných :) Nestratiť lásku a odvahu, nebrať sa vážne a nebáť sa zmeny, to sú moje ciele.

CKFIT: Aké je Vaše motto?

MH: "Snaha, ktorú prejavujeme na ihrisku, kurte, telocvični je odrazom našej ľudskej cesty. Tréning je cesta, postup, prostriedok, most vedúci k osobnému rastu. Cesta majstrovstva tela a ducha :učíme sa milovať, aj keď sa niekedy od lásky odťahujeme a praktikujeme šťastie, vytvárame ho totiž pre ostatných, pre tých, vedľa ktorých trénujeme a žijeme."

Dan Millman

CKFIT: Vedeli by ste dať ľuďom nejakú radu do života?

MH: "Keď dovolíme svetlu v nás zažiariť, osmelia sa aj ostatní a napodobnia nás. Keď sa oslobodéme od vlastného strachu, pomôžeme ostatným, aby sa aj oni prestali báť. Koľko vecí je pre nás nedosiahnuteľných, kým sa o ne začneme usilovať..."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.