pondelok, 09 marec 2015 08:02

Naklíčte si zdravie

Napísal(a)  v kategórii Jedálniček

Naklíčené zrno či semená nie sú len výstrelkom súčasnej doby, zmienky o klíčení sú staré niekoľko tisíc rokov a pochádzajú z rôznych častí sveta. Pre námorníkov tráviacich celé mesiace na otvorenom mori, boli často jediným zdrojom čerstvej stravy a porebných vitamínov a minerálov. Semeno je miniatúrna časovaná bomba, čakajúca na trochu vody, ktorá odštartuje neuveriteľné procesy.

Škrob sa rozkladá na jednoduché cukry, tuky na voľné mastné kyseliny a bielkoviny na aminoskyseliny. Už po pár hodinách klíčenia dochádza k prudkému nárastu živín. Množstvo enzýmov sa zvýši takmer 20 - násobne, obsah bielkovín o 30% a vitamínov o 500%. Napríklad vitamín B2 stúpne o viac než 1200%. Jedna lyžica klíčkov pokryje dennú dávku mnohých vitamínov, naplní vaše telo enzýmami, menerálmi, antioxidantmi a rastlinnými bielkovinami. Sú vhodné ako podporná liečba pri každej existujúcej chorobe či zhoršenom zdravotnom stave. Môžu ich jesť mladí, starí, sú vynikajúce pre športovcov aj tehotné ženy. Ďeťom môžete podávať klíčky približne od dvoch rokov. Musíte uznať, že je to najlepší aj najlacenjší multivitamín.

Pripraviť sa, pozor, klíčime!
Pre začiaočníkov je na klíčenie najvhodnejšie mungo, prípadne šošovica. Zrná a strukoviny vyberajte vždy celé a neolúpané. Na internete alebo v bio predajniach môžete nájsť špeciále misky a zostavy na klíčenie, no  stačí vám aj obyčajný sklenený pohár zo zaváranín. Semená roztrieďte, odstráňte nečistoty a poškodené zrná, opláchnite ich pod tečúcou vodou, nasypte do misky alebo pohára a zalejte vodou. Vody by malo byť aspoň tri krát toľko, koľko semien. Na začiatok dajte klíčiť menej semien, stačí 4 - 5 polievkových lyžíc. Klíčením zväčšia svoj objem. Po čase budete vedieť odhadnúť množstvo, ktoré ste schopní skonzumovať. Pohár s vodou a semenami odložte na tmavé a teplé miesto a nechajte stáť približne 24 hodín, ideálne, kým neuvidíte, že zo semien vylieza malilinky klíček. Počas namáčania vymeňte vodu aspoň jedenkrát. Potom vodu odlejte a nechajte pohár vonku na slnečnom mieste. Klíčky premývajte minimálne dvakrát denne, aby nevysychali. Ak vysychajú, treba pohár krekryť priedušným materiálom - gázou alebo plastovou fóliou, do ktorej urobíme malé dierky. Podstatou je, že semiačka nemajú byť ponorené vo vode, ale majú sa udržiavať v optimálne vlhkom prostredí. Na svetle začnú klíčky okrem koreňa vyháňať aj prvé lístky. Nemusíte sa báť a pokojne môžete konzumovať celú rastlinku. 
 
 
Jesť - nejesť
Okrem munga a azuki fazúľ nie je vhodné konzumovať za surova žiadne iné drzhy fazúľ, nakoľko sú v tomto stave jedovaté. Pokiaľ však pred tým klíčky tepelne upravíte, môžete klíčiť aj ostatné druhy fazúľ. Nepoužívajte semená určené na vysievanie - bývajú často chemicky ošetrované.

V kuchyni nájdu klíčky široké využitie - môžete ich používat v teplej či studenej kuchyni, pridávať do šalátov, nátierok, polievok, variť či zapekať, posypať nimi chlebík alebo ich napríklad rozmixovať do smoothies.

Niekto odporúča klíčky pred jedením blanšírovať - krátko opražiť, čo podporí chuť klíčkov a zabije prípadné baktérie a patogény na povrchu klíčkov. Nafukovania sa báť nemusíte, vďaka enzýmom sa zloženie klíčkov stáva ľahko stráviteľné a využiteľné.

Semienok, ktoré si môžete doma naklíčiť je mnoho, no u nás sú najbežnejšie tieto:
Azuki, Alfalfa, Cícer, Horčica, Jačmeň, Kukurica, Lucerna, Mandle, Mungo, Horčica, Ovos, Pohánka, Proso, Pšenica, Quinoa, Raž, Reďkovka, Ryža, Slnečnica, Senovka, Sezam, Slnečnica, Soja, Šošovica, Špalda, Žito.
 
PREČO DAŤ KLÍČKOM ZELENÚ?
- príprava je lacná a jednoduchá
- môžete ich pestovať kedykoľvek a kdekoľvek
- o tri dni máte prvú úrodu
- pri klíčení nevzniká žiaden odpad
- majú vysoký obsah vitamínov a minerálov
- nepotrebujete pôdu, ani hnojivá, pesticídy, postreky či iné chemikálie
- zásobujú telo kompletnými živinami
- pomáhajú regulovať hmotnosť
- znižujú prekyslenosť organizmu
- spomaľujú starnutie
- zlepšujú vitalitu
- sú veľmi ľahko stráviteľné
- podporujú metabolizmus
- posilňujú imunitu
- detoxikujú
- pomáhajú predchádzať civilizačným ochoreniam
- upravujú trávenie
 
Poďme sa teda spolu pozrieť aj na nejaké RECEPTY :)
 
Fašírky z mungo klíčkov
Potrebujete: 250g mungo klíčkov, 50g špaldovej múky, cibuľa, cesnak, olej, soľ, čierne korenie
Postup: klíčky a nakrájanú cibuľu krátko poduste na panvici a rozmixujte. Do zmesi pridajte múku, olej, soľ, korenie a roztlačený cesnak. Z hmoty vyformujte malé fašírky, ktoré vysmažte v oleji alebo rozložte na plech, pokvapkajte olejom a nechajte piecť v rúre.
 
 
 
 
Nátierka z cícerových klíčkov
Potrebujete: 2 hrnčeky naklíčeného cíceru, 1/2 avokáda, 1 stredne veľká cuketa, šťava z polovice citróna, strúčik cesnaku, sójová omáčka, sezamové semienka, sezamový olej
Postup: cuketu poduste domäkka, nechajte vychladnúť a rozmixujte spolu s cícerom, avokádom, cesnakom, olejom, citrónovou šťavou a sójovou omáčkou. Posypte sezamovými semiačkami, zakryte fóliou a pred podávaním nechajte hodinu - dve v chladničke.
 

O nás

CKFIT organizuje pobyty v spolupráci s top wellness hotelmi na Slovensku, ale aj s menšími, cenovo dostupnými penziónmi, ktoré disponujú wellness centrom (bazény, vírivky, sauny, masáže) a kongresovou miestnosťou pre pohodlné cvičenie 20 a viac osôb. Prvotriedna gastronómia a ubytovanie sú samozrejmosťou.

Kontakty

Záhradná 5407/2A, 901 01 Malacky

+421 917 611 700

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

DRILLMAXX s.r.o.

IČO: 47205911 DIČ: 2023824638
Právny status zapísaný v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I.,
Oddiel Sro, Vložka č. 90941/B.